Wat doe je na een pauze?

Proberen in het echte leven, je vast te houden aan wat je over jezelf hebt geleerd.

En dat vind ik heel erg lastig kan ik u vertellen.

Tijdens de twee weken opname zijn er zoveel deurtjes opengezet. Ben zo geconfronteerd met mijn eigen gedrag. De onveiligheid die ik, dag in dag uit, bij mij draag. Het niet verder komen in het leven door mijn constante gevoel van onveiligheid. De uitputting na al die jaren.

Ik ben echt heel erg goed opgevangen tijdens de twee weken opname. Ben dan ook blij dat ik het heb gedaan. Ik heb geleerd dat mijn gevoel er ook mag zijn. Dat het niet vreemd is. Ik heb geleerd dat er mensen zijn die graag meehelpen. Zelfs als het mij nog niet lukt om mijzelf te laten zien.

Alleen nu is er nog steeds geen behandeling voor mij. De wachtlijst van de traumakliniek is zo lang, dat er zelfs een stop voor de wachtlijst is. Er is nog een kliniek aan de andere kant van het land, maar zij hebben een wachttijd van elf maanden.

Ik wil zo graag verder met wat ik gezien heb van mijzelf. Maar nu thuis loop ik best een beetje vast. De onveiligheid is te groot om er zelf mee aan de slag te gaan. Deze weken voelen zo als wachten. Wachten terwijl ik zo graag aan de slag wil. Ik ben zo benieuwd naar een leven zonder dit alles in mijn hoofd.

Het is best een beetje dubbel. Ik ben blij dat ik de opname heb gedaan, maar ik voel mij nu slechter dan voor de opname. En toch weet ik ergens in mijn achterhoofd dat dit gevoel ook goed is. Want ik heb wel echt ingezien dat het anders moet.

Misschien zet de Kerstman mij wel bovenaan de wachtlijst en mag ik in het nieuwe jaar al beginnen. Gewoon blijven hopen. En ondertussen? Gewoon ademhalen en genieten van wat er vandaag wel is.

Share

Een gedachte over “Wat doe je na een pauze?”

  1. Je bent er weer, wat fijn voor mij als lezer. Ik ben geen therapeut, heb wel ervaring met therapie. Herkennen en erkennen dat je ergens last van hebt wat je leven moeilijk(er) maakt, is al één stap (sommige mensen blijven ontkennen). Vanaf daar ga je werken aan je probleem. En lief doen voor jezelf. Minder streng. En hulp vragen. En aannemen. Geduld oefenen. Niet wanhopen. Stapje voor stapje meer vertrouwen in jezelf krijgen. Ik geloof in jou. Ik geloof in mij. X

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *